پسیو کار شبکه کیست؟ چه کارهایی را باید به پسیو کار بسپاریم؟

هر سازمان یا شرکتی دارای یک شبکه داخلی است که برای مصارف داخلی از آن استفاده می‌کند. داشتن شبکه داخلی برای بسیاری از کسب و کارها لازم و ضروری است. مخصوصا شرکت‌های بزرگی که دارای مراکز تماس بزرگی هستند، لازم است از شبکه برای برقراری ارتباط درون سازمان استفاده کنند. در این میان شبکه خود دارای بخش‌های مختلفی است. خدمات پسیو و اکتیو شبکه دو بخش بسیار مهم است که باید آن‌ها را راه اندازی کنید. پسیو کار شبکه به عنوان یک متخصص میتواند نقش مهمی در اجرای ساختارهای شبک شما داشته باشد. در ادامه به بررسی وظایف پیسو کار خواهیم پرداخت اما قبل از آن لاطم است بدانیم که کارشناس پسیو شبکه چیست؟

پسیو-شبکه

پسیو کار یا کارشناس پسیو شبکه کیست؟

پسیوکار شبکه به فردی گفته می‌شود که در زمینه نصب تجهیزات و ساختارهای پسیو شبکه دارای دانشی و مهارت‌های کافی می‌باشد. بنابراین به راحتی می‌تواند زیر ساخت‌های مورد نیاز برای برقراری ارتباط را راه اندازی خواهد کرد. در واقع کاشناس پسیو شبکه تجهیزات را نقشه شبکه را کشیده و آن را پیاده سازی خواهد کرد. اما راه اندازی آن بر عهده اتیو کار شبکه خواهد بود. فرقی هم نمیکند که تجهیزات مورد استفاده سیم دار باشد یا از وایرلس برای برقراری ارتباط استفاده کند، در هر صورت پسیو کار شبکه وظیفه نصب و تست اولیه این تجهیزات را برعهده دارد تا اکتیو کار شبکه با مشکلی روبرو نشود.

بیشتر بخوانید: مرکز تماس چیست؟

کارشناس پسیو شبکه چه وظایفی دارد؟

پسیو کار به عنوان یکی از مهم‌ترین اعضای تیم طراحی و ساخت شبکه، نقش و وظایف بسیار مهمی را برعهده دارد، به صورتی که انجام ندادن هر یک از این وظایف باعث می‌شود که سایر اجزای شبکه به درستی کار نکند یا سایر اعضای تیم نتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند. موراد زیر مهم‌ترین وظایفی است که سنگینی آن بر دوش پسیو کار است:

1- بررسی نیازهای سازمان و ارائه پروپوزال

در صورتی که شرکت دریافت کننده خدمات از قبل دارای شبکه نباشد، وظیفه پسیو کار است که بر اساس نیازها و خواسته‌های کارفرما، نیاز سنجی‌های مورد نیاز را انجام داده و طرح پیشنهادی خود را در قالب یک فایل پروپوزال برای کارفرما ارسال کند. در نظر داشته باشید که این پرووپوزال بر اساس نیازهای سازمان است اما نحوه اجرا و تجهیزات مورد نیاز با تشخیص و پیشنهاد پسیوکار ظراحی و اجرا خواهند شد. اشاره به این مورد هم لازم است که پروپوزال ارائه شده باید برآوردی از هزینه‌ها و تجهیزات مورد نیاز را در خود جای داده باشد. این مورد به کارفرما کمک می‌کند که پسیو کار مناسب خود را پیدا کند.

خواندن این نوشته پیشنهاد می‌شود: مدیریت کارمندان دورکار، چالشی که مدیران از آن فراری هستند

2- نصب و پیاده سازی تجهیزات شبکه

بدون داشتن زیر ساخت‌های شبکه نمی‌توان به ساختارهای اکتیو شبکه را راه اندازی کرد و در واقع می‌توان گفت که بخش پسیو شبکه پیش نیازی است برای بخش اکتیو شبکه. وظیفه پسیو کار این است که تجهیزات پسیو شامل، کابل‌ کشی‌ها، نصب رک، نصب پریزهای برق و کیستون‌های شبکه، مودم ها و سایر تجهیزات شبکه را در جای خود طبق نقشه نصب و پیاده سازی کند. در نظر داشته باشید که راه اندازی این تجهیزات بر عهده اکتیو کار شبکه است و فرد پسیو کار فقط باید تجهیزات را نصب کند. نصب و پیاده سازی دوربین مدار بسته هم یکی از وظایفی است که کارشناس پسیو شبکه باید به آن اشراف داشته باشد. نصب و پیاده سازی سرورها و هر تجهیزات فیزیکی دیگری بر عهده پسیو کار شبکه است.

پسیو کار شبکه کیست؟

3- نصب پانچ پنل‌ها

یکی از مهم‌ترین وظایف پسیو کار شبکه این است که به اجزا و ساختارهای شبکه نظم و ساختار ببخشد. بنابراین می‌توان گفت که پسیو کار وظیفه منظم کردن بخش های مختلف را بر عهده دارد.

4- تحویل پروژه

پس ازانجام تمامی مراحل بالا لازم است که پروژه در یک فرمت صحیح به کارفرما یا اکتیو کار، تحویل داده شود. در صورتی که پسیو کار استانداردهای مورد نظر را رعایت کرده باشد، جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

5- پشتیبانی و نگهداری شبکه

وظایف پسیو کار به مرحله اجرا محدود نبوده و حتی پس از اجرا و در مراحل پشتیبانی و نگهداری شبکه هم به خدمات این افراد نیاز پیدا خواهیم کرد.

پسیو کار شبکه باید چه چیز‌هایی بلد باشد؟

کارشناس پسیو شبکه علاوه بر تسلط بر مباحث پسیو لازم است که با وظایف یک کارشناس اکتیو شبکه آشنایی داشته باشد تا در صورت نیاز بتواند مشکلات ساختاری را حل کند. علاوه بر آن لازم است که فرد پسیو کار با ساختارهای وایرلس آشنا باشد تا بتواند این اجزا را به درستی در ساختار پسیو شبکه جایگذاری کند. مورد بعدی آشنایی با ساختارها و اجزای شبکه فیبر نوری است. فیبر نوری در حال حاضر به یکی از مهم‌ترین روش‌های انتقال اطلاعات تبدیل شده است.


      لینک های مفید : آگهی رایگان , تجهیزات آزمایشگاهی , چادر اسکلتی مسافرتی ضخیم , تانک ازت , نقاشی ساختمان , اتصالات اسپیس فریم , نایلون استخری , لینک شما در اینجا